[ 16 oktober 2021 ] Welkom weer terug-concert goed bezocht!
Op zaterdag 16 oktober jl. vond het eerste concert van de OVA sinds ruim anderhalf jaar plaats. De Joriskerk in Amersfoort was gevuld met een publiek van ongeveer 120 personen! We kijken terug op een fijn concert en een gezellige borrel met het publiek na afloop van het concert!

concert161021b

[ 7 september 2021 ] Orkestvereniging Amersfoort gaat weer optreden!

Na ruim anderhalf jaar gaat de OVA weer een concert geven. In de afgelopen twee jaar hebben we als orkest tussen de lockdowns door gerepeteerd. We hebben verschillende stukken in wisselende bezettingen geoefend en nu is het moment daar dat we eindelijk een concert kunnen geven. Op zaterdag 16 oktober vindt het concert plaats in de Joriskerk te Amersfoort.

[ 30 mei 2021 ] Orkestvereniging Amersfoort - (Gemeentewinnaar)

In de afgelopen week is bekend geworden dat ons orkest Gemeentewinnaar is geworden van de Club van het Jaar 2021! Alle stemmers bedankt voor jullie stem!
Met onderstaande tekst motiveerden wij onze nominatie!

Onze club wordt Club van het Jaar 2021 omdat:
Omdat wij ons al ruim 110 jaar inzetten om klassieke muziek bekendheid te geven bij een zo breed mogelijk publiek. Het afgelopen jaar bood beperkte mogelijkheden om dat te doen. Toch hebben we individueel op Koningsdag in onze tuinen en op onze balkons het Wilhelmus laten horen. En op 4 mei hebben onze koperblazers individueel met dodenherdenking meegespeeld. Daarnaast zoeken we de verbintenis met de leden online op. We organiseren sessies waarin we de achtergrond van symfonieën bespreken en de leden bijspijkeren op het gebied van muziektheorie. Zo komen we goed beslagen ten ijs als we straks wel weer kunnen gaan repeteren. De programma's van de aankomende concerten zijn al bedacht. Wij hebben er zin in! -- Wij zijn als club meer dan 100 jaar oud nog vol energie en toekomst plannen.

[ februari 2021 ] Corona-crisis

Al geruime tijd kan de OVA niet repeteren ten gevolge van de lockdown. Deze werd afgekondigd op de avond dat wij als orkest nog in kleine groepjes op 1,5 meter voor elkaar muziek zouden maken (Kamermuziekavond in Corona-tijd). Helaas hebben we dit niet door kunnen laten gaan en sinds half december 2020 is het orkest in 'ruste' in afwachting van betere tijden. Er wordt wel nagedacht over een mogelijke start en welke muziek dan geschikt zou zijn, aangezien er wellicht eerst in kleinere groepen (strijkers en blazers apart) gerepetereerd zal worden.

[ 10 juni 2020 ] Eerste repetitie met strijkers!

Afgelopen maandagavond vond de eerste repetitie, sinds drie maanden, weer plaats van de OVA. De strijkers waren de gelukkigen die als eerste weer mochten repeteren. De repetitieruimte was ingericht met stoelen op ruim 1,5 meter afstand. Iedereen was erg blij elkaar weer te zien en had zin om samen gezellig weer muziek te maken. Voor de gelegenheid waren wat muziekstukken voor strijkorkest geregeld door dirigent Hendrik Jan Brethouwer. Een Andante van Mozart, Wals van Tsjaikovsky en 2 Zweedse volksmelodiën van Svendsen. Leuk detail: deze stukken van Svendsen zijn ook door de OVA gespeeld tijdens het eerste concert van de OVA (30 maart 1911) bijna 110 jaar geleden! Vanaf volgende week mogen de blazers ook weer repeteren, nog niet samen met de strijkers, maar dat kan hopelijk weer vanaf 1 juli.

[ 5 mei 2020 ] Taptoe gespeeld door Max Starr en uitgezonden in de NOS-reportage op NPO 2

Hieronder kunt u de volledige taptoe zien en horen zoals het op 4 mei 2020 vlak voor 20.00 uur werd gespeeld door Max Starr, voorzitter van de OVA.

Foto: uit NOS-reportage. Film: eigen opname.

[ 4 mei 2020 ] Dodenherdenking

Trompettist Orkestvereniging Amersfoort in reportage NOS
   Lokaal/Muziek

Artikel: https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/muziek/339892/trompettist-orkestvereniging-amersfoort-reportage-nos-701472

[ 1 mei 2020 ] Koningsdag 2020: orkestleden maken toch nog een beetje samen muziek.....

[ april 2020 ]
Tot nader bericht vervallen de repetities van de OVA i.v.m. de Corona-crisis. Het zomerconcert van 6 juni a.s. wordt uitgesteld.